ברלין היא עיר גדולה מאוד אשר משתרעת על פני שטח של 891 קמ"ר וכוללת אוכלוסייה של 3.7 מיליון תושבים. מה שמיוחד בברלין הוא שעל אף הגודל שלה וכמות התושבים האדירה, אליה יש לצרף עוד כמה מאות אלפי תיירים שנמצאים בה בעיקר בחודשי הקיץ, היא עיר שיחסית אין בה הרבה מכוניות. הסיבה לכך היא מערכת התחבורה הציבורית הרחבה שלה, שהיא אחת מן המערכות המתקדמות והאמינות בעולם. ברלין ידועה מאוד בזכות היותה עיר שניתן להתנייד בה בקלות רבה בתחבורה ציבורית שמאפשרת לעבור מרחקי נסיעה ארוכים בזמנים קצרים, לרוב יותר מהר מאשר ברכב פרטי, ובמחירים נוחים יחסית וזמני המתנה קצרים במיוחד. במדריך הבא מרוכז עבורכם כל מה שצריך לדעת על התחבורה הציבורית בברלין לפני שאתם מגיעים לעיר.
הזמנת כרטיס ברלין וולקם קארד שכולל תחבורה ציבורית בחינם!
מידע כללי על נסיעה בתחבורה הציבורית בברלין – כרטיסים ואיזורי נסיעה
התחבורה הציבורית בברלין כוללת מספר מערכות תחבורה שונות שמשלימות זו את זו וחולשות יחד שטח על שטח כולל של קרוב ל-3,000 קילומטר, מה שאומר שכל העיר מרושתת לחלוטין מבחינת תחבורה ציבורית ובכל נקודה שתהיו בה תהיו תוכלו למצוא כלי תחבורה ציבורית במרחק של כמה דקות הליכה. בהתאם לכך כרטיסי הנסיעה גם הם משולבים – כלומר אין כרטיס שמיועד רק לאוטובוס או רק לרכבת המהירה וכל כרטיס אשר תקנו נותן לכם את האפשרות להחליף בין כלי תחבורה מסוגים שונים.
הכרטיסים מתחלקים לאיזורי נסיעה: ישנם כרטיסים שמתאימים לאיזורים AB, וכרטיסים המתאימים לאיזורים ABC. איזור AB כולל את החלק הפנימי של ברלין ואת כל השכונות המרכזיות שלה כך שאלו הכרטיסים אותם תצטרכו במהלך רוב ימי הביקור שלכם בעיר. איזור C הוא האיזור שמסביב לטבעת הפנימית של העיר וכולל את שוליה, חלקים ממדינת ברנדנבורג הסמוכה ביניהם העיר פוטסדאם (Potsdam) וכן גם את שדה התעופה של ברלין (Berlin Brandenburg Airport) – כך שזה כרטיס שהכרחי רק לנסיעות מהסוג הזה. שימו לב שעל מנת לנסוע לא מספיק רק לרכוש כרטיס אלא לפני הנסיעה הראשונה שלכם עליכם גם לתקף אותו באמצעות חותמת שאפשר למצוא בכניסה לכל רכבת / אוטובוס / טראם. אל תשכחו את התיקוף אחרת זה לא ייחשב שיש ברשותכם כרטיס.
הכרטיס הבסיסי אותו ניתן לרכוש נקרא כרטיס נסיעה בודדת, ושימו לב בזמן שאתם רוכשים שאתם בוחרים בכרטיס נסיעה בודדת (Single Trip) ולא נסיעה קצרה (Short Trip) – כרטיס שונה ומעט זול יותר אשר מיועד רק למספר מוגבל של תחנות אוטובוס או שתי תחנות רכבת ובאופן כללי נחשב ללא מומלץ. על אף שמו, כרטיס הנסיעה הבודדת טוב אף ליותר מנסיעה בודדת כיוון שהוא למעשה כרטיס חופשי שתקף לשעתיים, כך שלא כל כך משנה אם ירדתם ועליתם בין לבין בתחנות שונות כל עוד זה במסגרת הזמן החוקית ובאיזור הנסיעה. אך שימו לב! אם עבר הזמן החוקי זה נחשב כאילו אין לכם כרטיס. אנשים רבים כבר קיבלו קנסות גבוהים מפקחים כאשר נבדקו גם דקות בודדות לאחר סוף תוקפו של הזמן החוקי אז מומלץ מאוד לקחת לתשומת לב כדי להימנע מאי נעימויות. ישנה גם אפשרות לקנות ארבעה כרטיסי נסיעה בודדת במרוכז במחיר מוזל.
הכרטיס היומי, הקרוי גם כרטיס 24 שעות (Day Ticket / 24h Ticket), הוא כרטיס אשר למרות שמו תקף למעשה מהרגע שרכשתם אותו לכל אורך היום עד לשעה 03:00 בבוקר ביום שלמחרת – כך שזה פחות מ-24 שעות בפועל. הכרטיס הזה הוא הכרטיס המומלץ והמשתלם ביותר למי שמתכננים לנסוע פעמים רבות במהלך יום אחד כיוון שמחיר הנסיעה שלו כמעט זהה לשלוש נסיעות. יתרון נוסף של הכרטיס הוא שכל בגיר מעל גיל 15 שקונה אותו רשאי שיהיו עמו שלושה ילדים בין הגילאים 6-14 (ילדים קטנים יותר נוסעים בחינם בכל אופן).
כרטיס שבועי – באים לברלין להרבה זמן? ייתכן מאוד שהכרטיס שהכי מתאים לכם הוא כרטיס שבועי (7-days ticket) אשר פעיל לשבעה ימים מרגע התיקוף שלו. נכון, מדובר בכרטיס שיקר פי כמה וכמה מכרטיס נסיעה בודד, ובהשוואה לכרטיס יומי הוא יקר פי ארבעה, כך שהוא משתלם רק למי שמבלים בעיר לפחות ארבעה ימים. הכרטיס השבועי מאפשר לכם לשמור על ראש שקט לכל תקופת השהות בעיר – תרכשו אותו פעם אחת עם הגעתכם לעיר ותוכלו לנסוע באופן חופשי בתחבורה ציבורית מבלי לדאוג אם קניתם כרטיס או לא לפני כל יום או נסיעה מחדש. הכרטיס נחשב לאחד הפופולרים בידי מבקרים הבאים לעיר.
כיצד לרכוש כרטיסים לתחבורה הציבורית?
כשאתם מגיעים לברלין יש לכם שתי אפשרויות לרכישת כרטיסים. הראשונה היא רכישת כרטיסים פיזיים, את זה אתם יכולים לעשות בכל אחת מתחנות הרכבת ברחבי העיר במכונות האוטומטית. שימו לב שהמכונות הן לא הכי משוכללות והן קצת איטיות מה שיוצר לא פעם תורים ועומסים, כך שכדאי להשתמש בשיטה הזו רק אם יש לכם קצת זמן ואתם לא ממהרים. התשלום במכונות אפשרי במזומן ובכרטיסי אשראי ובנוסף אליהן תוכלו גם לרכוש כרטיס ישירות מהמוכרים במרכז השירות שבשדה התעופה.
בנוסף לדרך המסורתית אחד החידושים של השנים האחרונות הוא האפשרות לרכוש כרטיסי נסיעה דיגיטליים דרך אפליקציית BVG – השייכת לארגון שמפעיל את התחבורה הציבורית בברלין. ההרשמה לאפליקציה פשוטה מאוד ובה אתם מזינים את הפרטים האישיים שלכם ומכניסים את כרטיס האשראי איתו תרצו לשלם. מכאן אתם יכולים לבחור בכל אחד מהכרטיסים המוצעים גם במכונות השונות. אם רכשתם כרטיס לנסיעה בודדת הברקוד שלו יופיע רק כעבור דקה לאחר הרכישה – כך שכדאי לקנות אותו כמה דקות לפני שאתם עולים לרכבת אבל לא אחרי.
הרכבת המהירה של ברלין – אס באן - S-Bahn
האס באן היא הרכבת המהירה של ברלין אשר לה יש מסילות באורך כולל של 340 ק"מ ברחבי העיר ופרבריה, היא כוללת 16 קווים שונים, 168 תחנות עצירה ומדי שנה נוסעים בה למעלה מ-480 מיליון נוסעים. המהירות הממוצעת של הרכבת היא 40 קמ"ש. רוב הקווים של הרכבת המהירה נוסעים מעל פני הקרקע (למעט חלקי נסיעה ספציפיים), מה שהופך את הנסיעה בה לנעימה וכזו שבמהלכה אפשר להנות מהנוף העירוני. הקווים S-41 ו- S-42 מהווים את הרכבת המעגלית, הרינגבאן (Ringbahn), הם עוברים בכל 5 דקות ונוסעים במסלול המקיף את העיר בשני כיוונים שונים כך שהם עוצרים בכל אחת מהשכונות של העיר הנמצאות לאורך הטבעת ההיקפית ביניהן פרנצלאואר ברג (Prenzlauer Berg), וודינג (Wedding) פרידריכסהיין (Friedrichshain), נויקלן (Neukolln), שונברג (Schoneberg) ועוד. לצידם ישנם גם כמה קווים מרכזיים מאוד אשר חוצים את העיר ובהם הרכבת נוסעת על פני גשרים בין כל האתרים המרכזיים בעיר. בין התחנות החשובות והגדולות של הרכבת המהירה אפשר למנות את תחנת אלכסנדרפלאץ (Alexanderplatz), תחנת האקשה מרקט (Hackescher Markt), תחנת פרידריכשטראסה (Friedrichstrasse), תחנת אונטר דן לינדן (Unter den Linden), תחנת פוטסדאמר פלאץ (Potsdamer Platz) ותחנת גן החיות (Zoologischer Garten). קווי הרכבת המהירה S-3, S-5,S-7,S-9 ידועים בתדירות הגבוהה שלהם ובשל כך שהם כוללים בחלקם מסלולים חופפים, בעיקר בחלקים העוברים במרכז העיר כך שאפשר להגיע ממערב למזרח בתוך רבע שעה בלבד. מעבר להיותה רכבת יעילה כלכך לנסיעות בתוך העיר, האס באן היא רכבת שמגיעה גם לפרברים של ברלין כך שבאמצעות תוכלו לנסוע גם למקומות כמו יער ואנזה (Wannsee) בו נמצא אגם ידוע והוילה בה נערכה ועידת ואנזה, או להמשיך משם מערבה לכיוון העיר פוטסדאם העיר המלכותית הקטנה שנמצאית במרחק של חצי שעה – ארבעים דקות נסיעה ממרכז ברלין. האס באן פעילה בכל ימות השבוע בין שעות הבוקר המוקדמות (04:30 – 05:00) עד סביבות השעה 01:00 בלילה ובסופי השבוע היא פועלת 24/7 לטובת הבליינים בעיר.
הרכבת התחתית של ברלין – או-באן - U-Bahn
האו באן היא השם של מערכת התחבורה הציבורית התת קרקעית של ברלין. היא כוללת מסילות באורך של 155 ק"מ, אחד עשרה קווים (הממוספרים מ-1 עד 11 ונוסעים תמיד לשני כיווני נסיעה נגדיים ומקבילים), 175 תחנות עצירה ו-600 מיליון נוסעים מדי שנה, מה שהופך אותה לרכבת עמוס וצפופה. מהירות הנסיעה הממוצעת של האו באן היא איטית יותר בהשוואה לאס באן – 30 קמ"ש לשעה. המרחק בין התחנות שלה קצר יחסית, לרוב בין 10-15 דקות הליכה רגלית בין תחנה לתחנה. היתרון של האו באן נובע מהזמינות והאמינות שלה. בשעות העומס מגיעות הרכבות בכל 3-5 דקות, כך שברגע שתיכנסו לתחנת הרכבת התחתית לא תצטרכו להמתין כמעט בכלל. האו באן היא קלה מאוד להתמצאות, ברוב התחנות שלה עובר קו אחד ובגדולות ביותר מביניהן עוברים שלושה, כך שקל לאתר את הרציף אליו תצטרכו להגיע. למעט חלקים מסוימים מאוד כל הנסיעות של האו באן מתרחשות במנהרות מתחת לאדמה. בכיכר אלכסנדרפלאץ נמצאת אחת התחנות המרכזיות ביותר של הרכבת התחתית ובה עוברים הקווים U-2, U-5, U-8 כך שקל להתחבר ממנה בקלות לכל העיר ולבצע החלפות בין הרכבות השונות. בדומה לאס באן גם האו באן פעילה בכל ימות השבוע החל משעות הבוקר המוקדמות עד ל-01:00 בלילה כאשר בסופי השבוע היא פועלת 24/7.
אוטובוסים בברלין
לצד כל כך הרבה סוגים שונים של רכבות אולי תופתעו לגלות שבברלין קיימים גם מאות קילומטרים של מסלולי אוטובוסים וכבישים רבים במרכז העיר כוללים נתיבים המיועדים באופן בלעדי לאוטובוסים. אחת היתרונות של האוטובוסים על פני הרכבות הוא היותם פעילים לכל אורך היממה, גם בשעות הקטנות של הלילה במהלך השבוע כך שאם אתם יוצאים לבילוי שלא בסופי השבוע ורוצים לחזור או להמשיך להסתובב בעיר גם אחרי השעה 01:00 אוטובוס היא האפשרות העדיפה עבורכם. מעבר לכך אוטובוסים מתאימים למי שלא מתים על הצפיפות של הרכבת התחתית לצורך חצייה של מרחקים לא ארוכים מדי. האוטובוסים של ברלין מאוד אמינים, הם מגיעים בכל מספר קבוע דקות ובתחנות שלהם לרוב מוצג זמן ההגעה המדויק שלהם. ברלין אינה עיר מאוד פקוקה ובזכות המסלולים הייעודים הם מגיעים בזמנים קצרים יחסית מנקודות שונות בעיר ויכולים גם לחצות מרחקים ארוכים בזמנים קצרים. קו 100 הוא קו האוטובוס המרכזי של העיר אשר מסלולו עובר באתרים כמו עמוד הניצחון של ברלין (Victory Column), שדרות אונטר דן לינדן (Unter den Linden), אי המוזיאונים (Museum Island), וכיכר אלכסנדרפלאץ. גם הקווים 200 ו-300 חוצים את האתרים המרכזיים בעיר.
טראם חשמלית בברלין
אחת האפשרויות החביבות להתניידות למרחקים קצרים בתוך בעיר היא הטראם החשמלית. הטראם מתאפיין במהירות נסיעה נמוכה בהרבה מזו של הרכבת המהירה והתחתית ובמרחק קצר יותר בין תחנותיו השונות – בערך 5 דקות הליכה בין כל תחנה. הוא מהווה כלי תחבורה שכונתי שמתאים יותר לנסיעות של מרחקים קצרים בתוך הרבעים ופחות לנסיעות גדולות וארוכות או כאלו שדורשות החלפות רבות. בניגוד לרכבות את הטראמים לא תוכלו למצוא בכל רחבי ברלין אלא רק בשכונות מסוימות – לדוגמא באיזור כיכר אלכסנדרפלאץ ישנם כמה קווי טראם שונים אשר נוסעים לשכונות פרנצלאור ברג ופרידריכסהיין.
רכבות איזוריות ורכבות בין עירוניות
הרכבות האיזוריות מסומנות לרוב באותיות RE/RB שאחריהן מופיע מספר. השימוש בהן לא נפוץ מאוד על ידי מבקרים במהלך השהות בעיר כיוון שהם מיודעות בעיקר לנסיעות לערים קטנות ואיזורים כפריים הסמוכים לברלין. לצד זאת במקרה של תקלות במערכות האס באן הן מהוות חלופה מומלצת וכמוהן גם הן מגיעות לשדה התעופה של ברלין ולעיר פוטסדאם. הכרטיס הכללי תקף גם ברכבות אלו כל עוד אתם נוסעים בתוך איזורי הנסיעה שבמסגרת הכרטיס שלכם.
מעבר לכך ישנן גם הרכבות הבין עירוניות של גרמניה שהן פועלות במערכת נפרדת שלא קשורה למערכת התחבורה הציבורית העירונית בה אתם משתמשים וכרטיסי הנסיעה שלה הם שונים ויש לקנותם באופן נפרד. בין אלו תמצאו את הרכבות המהירות במיוחד – ה-ICE איתם תוכלו להגיע בתוך שעות ספורות לערים נוספות בגרמניה כמו המבורג, פרנקפורט ומינכן או לנסוע אף ברכבות ישירות למקומות כמו אמסטרדם, וינה ועוד. את הכרטיסים לרכבות אלו רצוי להזמין מראש מהאינטרנט והמחירים שלהן דינמיים מאוד ומשתנים בהתאם לביקוש ולזמן ההזמנה מראש. רוב הרכבות האלו יוצאות מתחנת הרכבת המרכזית של ברלין (Berlin Hauptbahnhof).
אלטרנטיבות לתחבורה הציבורית – מוניות וכלי רכב שיתופיים חשמליים
מי שמעוניין לנסוע באמצעות מוניות יכול לעשות זאת בקלות בברלין. ישנן לא מעט אפליקציות של תחבורה שיתופית בסגנון UBER כאשר בשנים האחרונות האפליקציה הפופולריות ביותר בעיר היא FREENOW. האפליקציה מאפשרת לכם לבחור בין מונית רשמיות לנהגים בעלי כלי רכב שיתופי שמציעים מחיר מוזל יותר. היא קלה מאוד לשימוש, המחיר נקבע עוד במעמד ההזמנה בהתאם ליעד שאתם מזינים ובתוך דקות ספורות מגיע אליכם הנהג.
מעבר לכך השנים האחרונות הביאו עמן אופציות נוספות לתחבורה ציבורית בדמות כלי רכב שיתופיים חשמליים. בברלין אפשר למצוא קורקינטים חשמליים של החברות המוכרות בכל העולם כמו Bird, Bolt, Lime, Tier ועוד. השימוש בה זהה למקומות אחרים בעולם – מורידים את האפליקציה ולאחר שמזינים כמה פרטים ניתן להשכיר כלי רכב חשמלי שמצאתם ברחוב ובסיום הנסיעה להשאיר אותו באחת החניות החוקיות. שימו לב רק שכדאי לנסוע רק על שבילי אופניים מסומנים כי הפיקוח והענישה בברלין מחמירים.
שאלות ותשובות נפוצות
ברמה המעשית אפשר – אין מחסומים ואתם לא נבדקים בכניסה לרכבות ולאוטובוסים, אבל מאוד לא מומלץ כי במקרים רבים עוברים פקחים וברגע שנתפסתם בלי כרטיס תקף אין שום אפשרות לערער, הם יירשמו את הפרטים שלכם ואתם תהיו חייבים לשלם קנס גבוה מאוד כך שמומלץ להימנע מהסתבכויות ולדאוג לקנות כרטיסים מראש.
כשאתם נוסעים במרכז העיר אתם נמצאים באיזורי הנסיעה AB בלבד. ABC הוא האיזור כולל את השטח המקיף את ברלין ושייך למדינת ברנדנבורג, הכולל גם את שדה התעופה של העיר ואת העיר השכנה פוטסדאם. לנסיעות משדה התעופה ואליו אתם תצטרכו את הכרטיס מהסוג הזה.
כרטיס נסיעה בודדת תקף לשעתיים. בנוסף תוכלו למצוא כרטיסים שמתאים ליום נסיעה אחד (עד השעה 3 בבוקר) וכרטיס שתקף לשבוע – שהם שני הכרטיסים הפופולריים ביותר בקרב תיירים.
לא. כרטיס תחבורה ציבורית בברלין הוא כללי – הוא תקף לרכבת המהירה, הרכבת התחתית, טראם חשמלית, אוטובוס ורכבות אזוריות – כל עוד אתם נמצאים בתוך איזורי הנסיעה החוקיים אין בעיה להחליף בין סוגים שונים של תחבורה ציבורית עם אותו כרטיס.